X
تبلیغات
رایتل
 
کلبه عشاق
آدما رسمشونه پایبند دلدار نمیشن،خوب گرفتار میکنن،آدما رسمشونه شاخه به شاخه میپرن،دل رو بیمار میکنن اما پرستار نمیشن.

"خواندنی بودن" یا "پربیننده بودن"، کدامیک برای یک «وبلاگ» مهم تر

"خواندنی بودن" یا "پربیننده بودن"، کدامیک برای یک «وبلاگ» مهم تر است؟

این روزها، مساله که در مرور برخی از وبلاگها مشاهده می کنم، رقابت و تلاشی است که برای جذب بیننده با هم دارند، برخی خوشنودند از تعداد بیننده ای که دارند و گروهی هم دلخورند از اینکه چرا بیننده ندارند، برای پربیننده کردن هم اغلب کارهای عجیبی می کنند از:
- حجم تیتر ها و مطالب جنجال برانگیزی که با هدف جذب مخاطب به وبلاگ یک فرد صورت می گیرد، 
-ارائه انواع آمار های مختلف در جهت نشان دادن پربیننده بودن یک وبلاگ،
-ارائه مطالب خلاف واقع، محرمانه و یا حریم خصوصی افراد در یک وبلاگ با هدفجذب مخاطب،
- طرح موضوعاتی نظیر جوک و لطیفه و نمی دانم عکسهای سرگرم کننده در کنار مطالب دیگر در یک وبلاگ،
-کپی مطالب خواندنی دیگران از وبلاگ و یا وب سایت دیگران و ذکر بدون منبع در وبلاگ خود
-....


سوالهایی که برای خودم مطرح می شود آن است که چرا به وبلاگ که رسانه ای است شخصی، نگاه تجاری داریم؟ چرا بین یک وب سایت بازرگانی با یک وبلاگ تفاوت قائل نیستیم؟ هدفیک وبلاگ چیست؟ اینکه به هر قیمت پر بیننده شود و مراجعات زیادی به آن بشود یا اینکه خواندنی باشد و مراجعه کننده (هر چند کم  یا متخصص) با هدفی مشخص به یک وبلاگ مراجعه کند.

معتقدم نگاه تجاری به یک وب سایت شرکت و یا وب سایت عمومی اصلا غلط نیست، بلکه با هدف آن هم سازگار است، جذاب کردن و پربیننده تر کردن آن هم کاری است درست در راستای تبلیغات آن وب سایت و کسب منافع مادی مرتبط برای سازنده آن. اما در یک وبلاگ شخصی یا تخصصی مهمتر از تعداد بیننده موردی، آن است که چقدر مراجعه مجدد می شود به وبلاگ شما، چقدر خواننده از خواندن مطلب شما استفاده می کند و چیزی به دانسته هایش اضافه می شود، چقدر در تجربیات شما سهیم می شود، چه مقدار دانش به اشتراک گذاشته می شود، چقدر خودتان با نوشتن، خودتان را آزموده اید، چقدر خودتان تلاش کرده اید، بهتر و بهتر بنویسید، اینها به نظر من از چیزهای دیگر مهمتر است .
این نکته منافاتی با پربینده بودن یک وبلاگ ندارد، چه بسیار وبلاگ های خواندنی که به دلیل موضوعاتی که طرح می کنند، پر بیننده هم هستند، اما به نظر من در مورد یک وبلاگ تخصصی،نویسنده نباید و نشاید که بین خواندنی بودن و پربیننده بودن مطلبش معامله کند، همانگونه که فرق است بین یک نشریه وزین علمی، تخصصی با یک هفته نامه یا مجله زرد که در مورد همه چیز و هیچ چیز می نویسد. همانطور که بین یک فیلم خوب از نظر کیفی با یک فیلم موفق در گیشه ممکن است تفاوت باشد.
صحبت آخر اینکه به نظر من وبلاگ نویس ابتدا باید تلاش کند مطلبش خواندنی باشد و برایش تعداد بیننده و ویزیت سایت در درجه دوم اهمیت باشد.
همین! 

 
پیوندها
آمار وبلاگ
تعداد بازدیدکنندگان: 131898